Ontstaan & ontwikkeling

Het is inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Eveline Beerkens en Dinco Verhelst de basis legden voor de Griefelinterventie. Op het stevige fundament dat in de beginjaren door hen is neergezet, wordt tot op de dag van vandaag nog verder gebouwd. 

2013: Het begin!

Het idee voor het Griefelprogramma ontstond in 2013 binnen het toenmalige Medisch Kleuter Dagverblijf van Stichting Maashorst te Reek (MKD), waar Dinco Verhelst (1964–2022) destijds werkzaam was als speltherapeut. In haar werk kreeg zij regelmatig te maken met ontregeling bij jonge kinderen. Zij wisten zich geen raad met alles wat zij in hun lijfje voelden. Vanuit het gemis aan handvatten om kinderen op een adequate manier te begeleiden, besloot ze om zelf aanbod te gaan ontwikkelen. Ze werkte hierbij samen met GZ-psycholoog en klinisch pedagoog Eveline Beerkens.

Dinco en Eveline stelden zich tot doel een programma te ontwikkelen voor het aanleren van basale vaardigheden die ondersteunend zijn bij zelfregulatie. Door wat kinderen leuk vinden te combineren met wetenschappelijke inzichten, kwam het Griefelen tot stand. Dankzij de Griefelinterventie werd het mogelijk om al op jonge leeftijd te bouwen aan een stevig fundament, en eventuele kwetsbaarheden met krachtbronnen te ondersteunen.

Eveline Beerkens

GZ-psycholoog BIG K&J, registerpsycholoog K&J en supervisor NIP, klinisch pedagoog NVO
Eveline Beerkens is sinds 1988 werkzaam in de hulpverlening en in haar eigen praktijk. 
Eveline is als hoofddocent verbonden aan de Griefelacademie en houdt zich daarnaast bezig met de doorontwikkeling van de interventie en het scholingsaanbod.

Dinco Verhelst (†)

systeembegeleider, Floorplayspecialist,
ambassadeur jeugd
Dinco Verhelst was werkzaam als systeembegeleider en speltherapeut, met een bijzondere expertise op het thema regulatie.
Met het overlijden van Dinco in maart 2022 verloor het Griefel-team een zeer gewaardeerde en talentvolle collega. 

(Wetenschappelijke) onderbouwing

De werkzame elementen uit het Griefelprogramma zijn gebaseerd op inzichten uit verschillende theoretische perspectieven en wetenschappelijk onderzoek. Hieronder een overzicht van de belangrijkste werken.
  • Levine, P. A., & Kline, M. (2010b). Trauma Through a Child’s Eyes: Awakening the Ordinary Miracle of Healing. North Atlantic Books.
  • Levine, P. A. & Kline, M. (2022). Het weerbare kind.
  • Perry, B., Szalavitz M. (2007). De jongen die opgroeide als hond. Schiedeam: Scriptum.
  • Hellendoorn, J. e.a. (2002). Beeldcommunicatie, een vorm van kinderpyschotherapie. Houten: Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
  • Dana, D. (vertaling 2020). De polyvagaal theorie in therapie, het ritme van regulatie. Eeserveen: Uitgeverij Mens.

  • Porges, S.W. (Vertaling 2019). De polyvagaal theorie. De neurofysiologische basis van emotie, gehechtheid, communicatie en zelfregulatie. Eeserveen: Uitgeverij Mens.

  • Ogden, P. e.a. (Vertaling 2020). Trauma en het lichaam, een sensomotorische benadering van psychotherapie. Eeserveen: Uitgeverij Mens..

  • Kabat-Zinn, J. & M. (2015): Handboek Mindful Ouderschap. Kosmos Uitgevers

De ontwikkeling van het programma

Ruim 10 jaar ervaring en onderzoek
In de eerste jaren van de ontwikkeling volgden meer dan dertig pilots op verschillende locaties. Onderzoek vanuit onder andere Fontys Eindhoven en de Universiteit van Amsterdam gaf eveneens belangrijke input voor de ontwikkeling van het programma. Dat het Griefelen in een behoefte voorzag, bleek uit de toenemende belangstelling van professionals die werken met het jonge kind. In een tweedaagse Griefelcursus maakten Eveline en Dinco zo’n zeshonderd professionals wegwijs in het Griefelprogramma. De ervaring en inbreng van deze groep pioniers is van grote waarde geweest voor de ontwikkeling van het huidige Griefelprogramma. 

2024: Opleiding van Griefelaars

De Griefelinterventie is geen lesprogramma. Een deel van de werkzame principes hangt direct samen met de wijze waarop de programma-onderdelen door de Griefelaar worden uitgevoerd. Goede opleiding en deskundigheidsbevordering van Griefelaars is daarom van belang. In 2024 heeft het Griefelinstituut hiertoe de Griefelacademie opgericht. In samenwerking met no-size-fits-all is er gewerkt aan een basisopleiding voor Griefelaars, een programma voor deskundigheidsbevordering en een online community. Hiermee is de volgende stap gezet in het verwezenlijken van de missie van het Griefelinstituut: een stevig fundament voor veerkrachtig functioneren bij het jonge kind.

Toekomstplannen

Op dit moment wordt er gewerkt aan aanvullend leeraanbod, waaronder een opleiding voor toepassing van de Griefelinterventie binnen een behandelcontext. Wilt u op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn.