Slider_griefelen_prents1_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents2_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents3_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents4_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents5_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents6_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents7_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents8_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents9_vervolg_pagina.jpg

Griefelbijeenkomsten

Binnen het Griefelen is op dit moment een Griefelprogramma beschikbaar voor kinderen in de leeftijd van 2,5 - 7/8 jaar. Dit Griefelprogramma bestaat uit 10 bijeenkomsten, die allen eenzelfde opbouw kennen. Ontmoetingen gebeuren in de context van een denkbeeldig groot dierenbos, waar 5 dieren wonen.

  • Er wordt begonnen met het wakker zingen van de dieren. Stokkie het Stokstaartje wordt wakker met hulp van de kinderen en  ritme instrumenten. Zo kunnen de kinderen letterlijk en figuurlijk ‘in het ritme’ komen. Ritme, ontwikkelen van patronen is voor de (hersen-)ontwikkeling erg belangrijk en neemt bij Griefelen een belangrijke plaats in.

Na het lied volgt een verhaal op rijm. In de verhalen staan 5 dieren centraal.

  • Stokkie het Stokstaartje, dat net als de kinderen de wereld in gaat en van alles meemaakt
  • Giraf adviseert de dieren en helpt ze als ze het even niet gemakkelijk hebben. Als een soort ouder voor alle dieren in het grote dierenbos.
  • Krokodil voelt van alles, is vaak boos en wil/moet dan vechten. Krokodil  heeft de hulp van de andere dieren nodig om hier mee om te leren gaan.
  • Vogel wil vluchten zodra het eng wordt.
  • Schildpad wil zich terugtrekken zodra het lastig wordt.

Er zijn 10 verhalen over Stokkie in het grote dierenbos geschreven, die de kinderen vertellen wat er zo al gebeurt in het grote bos. Alle dieren reageren op die situaties op hun eigen manier. Ze reageren allemaal anders.

In het Griefelproces wordt met hulp van verhalen met de kinderen uitgezocht hoe dit precies zit en gaat. Waarom vlucht Vogel terwijl hij eigenlijk wil vechten? Wat kan Krokodil doen met zijn boosheid?

  • Het uitzoeken, ervaren en het leren omgaan, gebeurt in oefeningen. Met verschillende soorten oefeningen kunnen gewaarwordingen worden opgeroepen. Het boek ‘Met plezier uit de pas’ geeft vele voorbeelden van oefeningen die worden ingezet voor het Griefelen. Het kind kan daardoor beleven wat de dieren beleven, kan oefenen met voelen bij zichzelf, hoe het werkt met eigen gevoelens en waar dat allemaal zit in het eigen lichaam. Omdat dit is een actief deel is, is het voor kinderen met veel energie een uitlaatklep. Als reactie op wat de kinderen voelen, mogen ze net als de dieren vluchten, vechten of zich terugtrekken.

Kinderen spelen de gevoelens na en worden boos, bang, bedroefd of blij. Ze kunnen leren hoe ze om kunnen gaan met wat ze meemaken. Door binnen de beelden van het verhaal (en het spel) te blijven, blijft het voor de kinderen veilig. Ze kunnen net als de dieren in het verhaal het verschil leren voelen tussen ‘o jee dit is niet oké’ en te komen tot het gevoel ‘dit is wel oké’. Hiervoor is het nodig dat de kinderen oefenen om stevig te gaan staan en rustig te ademen, aanwezig in het lichaam hier en nu!. Daardoor gaan ze merken dat ze lastige gevoelens beter kunnen verdragen en dat je niet meteen boos of verdrietig ‘moet’ worden.

Giraf heeft als hulpmiddel een versje bedacht:
 

"Laat de kriebels door je lichaam gaan

Laat de lucht door je neus naar binnen

Want daar moet  het ademen beginnen !

Voel adem door je hart stromen

Laat dat helemaal tot rust komen

Adem weer in, maak je buik helemaal rond

laat de lucht er weer uit door je mond

kijk ! Je hele lichaam doet graag mee,

en jij weet na een tijdje: dit voelt oké !"

 

Het Griefelen wordt afgesloten met het onderdeel ‘griefelen’’. Daarmee kan de spanning die door de oefeningen is opgeroepen, weer afnemen.  De kinderen (en de begeleiders) mogen daarvoor met hun hoofd op een kussen gaan liggen of zitten, een knuffel dichtbij nemen en een veertje gebruiken om langs het gezicht of armen te strijken. Sommige kinderen worden rustig als er zacht wordt geaaid, sommige kinderen hebben meer druk van het veertje nodig. Er is rustige muziek op met een zich steeds herhalende melodie. De kinderen kunnen  duidelijk (leren) voelen in hun lichaam wat het verschil is tussen spanning- en ontspanning. Zinnen als ‘doe niet zo gespannen’ en ‘ontspan toch eens!’ oefenen de kinderen hier letterlijk.

Ontspan toch eens!

Er zijn verwerkingsplaten ontwikkeld, waardoor de kinderen de mogelijkheid krijgen om de herinnering aan het Griefelen levendig te houden. Het geeft de ouders/verzorgers de mogelijkheid om via taal uit te wisselen over wat er is gebeurd in het bos. Daarmee blijft het voor de kinderen actueel wat er nodig is, willen de dieren (en ook het kind) zich beter voelen en reageren op wat er gebeurt als iets ‘niet oké’ voelt.

Cluster 4

Cluster 4 onderwijs groep 1-2 ‘het past goed bij onze doelgroep, omdat er een beroep wordt gedaan op het ervaren. Weg uit het hoofd.’

Fleur

Fleur kan veel beter tegen prikkels! Geur, kleur, geluid (vooral dit laatste) verdraagt zij nu bijzonder goed/levert geen stress op.

Hier en nu

Hij is meer in het hier-en-nu, beter geaard, soms uit zichzelf aan het ademen gaan om rustig te worden.

Hulpverlenen

hulpverlenen is nog nooit zo makkelijk en vanzelfsprekend geweest

Juffrouw Helma

Jufrouw Helma vertelt “de kinderen staan meer-in-de-wereld en er is een nieuwe, duidelijke en gedeelde taal ontstaan om over ervaringen en gebeurtenissen te praten”.

Karel

Karel ging na een uitbarsting hoorbaar zuchten en daarna was de lucht zo goed als geheel geklaard. ‘Uitbarstingen’ duren veel minder lang

Leerkracht

Leerkracht ‘Regelmatig verwijs ik bij problemen terug naar de dieren en ga samen met de kinderen kijken hoe de dieren het probleem oplossen’

Leraar

Leraar vertelt dat de eerste bijeenkomst haar overviel. Ze heeft zelf in de 2e bijeenkomst ervaren dat ze het alles kon laten gebeuren en toelaten. Alles heeft een doel en wordt ergens naar toe geleidt

Moeder

Een moeder vertelt ze door samen met haar kind het programma te doen, nu veel beter haar eigen gedrag is gaan snappen, hoe het werkt en wat ze kan doen, waarom ze mensen zo van zich weg houdt

Plezier

het plezier tijdens het Griefelen is zo opvallend

Roel

Roel heeft communicatiemogelijkheden gevonden door in ‘krinkels & kronkels’ te praten; ouders kunnen hierop in gaan, waardoor ontploffingen worden vòòrkomen; ook ouders vragen of er sprake is van ‘krinkels & kronkels’ waardoor Roel zich meer begrepen voelt.

Uit het hoofd

een programma dat uit het hoofd gaat

Vader

Vader: ‘M.b.t. de stress, vertrouwen en fysieke ontspanning heeft ons kind grote stappen gemaakt en dat is echt bijzonder te noemen. Wij zijn daar bijzonder blij mee en trots op ons kind’

Vliegreis

Doorgaans bij de vliegreis als een drama wat zich voort zette op de bestemming. Nu niets van dit al. Rustig in het vliegtuig, rustig bij transfer, etc.

Griefelen

Rembrandtkade 29
3583 TN Utrecht

T 030 63 60 634
M 06 21 54 20 54
E info@griefelen.nl