Het Griefelprogramma is ontwikkeld om kinderen handvatten te geven een balans te vinden in de omgang met hun energie. Kinderen kunnen op deze manier leren om de stress van alledag beter aan te kunnen. De leerkracht en de kinderen ontwikkelen samen:
De Coronamaatregelen hebben gevolgen voor de manier waarop de Griefelactiviteiten (kunnen) worden uitgevoerd. Het aantal deelnemers voor de cursussen en/of verdiepingen zijn begrensd. Dit aantal is voor de basiscursus voor Maart 2021 bereikt. Mocht u geínteresseerd zijn, schroom niet dit toch te melden. Indien mogelijk zoeken we naar alternatieven.
Het Griefelen kan plaats vinden in de omgeving van de klas en in het samen zijn met de andere kinderen. Dat geeft sommige kinderen de mogelijkheid om (nog) niet actief mee te doen, maar eerst eens te kijken. De vaste patronen, de herhalingen geven voldoende kansen om later in te haken.
Kinderen leren het Griefelen door het oproepen van gewaarwordingen in hun lichaam. Gewaarwordingen waar over het algemeen weinig aandacht aan wordt besteedt, mede omdat wordt verondersteld dat kinderen deze (h)erkennen. De ervaring lijkt te tonen dat dit geregeld niet het geval is, met alle gevolgen van dien.. Het niet herkennen van eigen signalen in het lichaam, bemoeilijkt (h)erkenning van gewaarwordingen en daaruit voorvloeiende gevoelens bij de ander.
Het Griefelen besteedt aandacht aan wat er in het lichaam gebeurt, als het in verschillende situaties begeeft. De kinderen worden hierbij geholpen door ritmes (zingen) en verhalen op rijm, over een magische wereld waarin van alles gebeurt wat stress oproept. Het naspelen van de stressvolle situaties in een veilige omgeving (de klas) zorgt ervoor dat de gewaarwording ook daadwerkelijk door het kind ervaren kan worden.
Spanning kan en mag oplopen. Hierbij komen alle zintuigen aan bod. Om tot slot via spelletjes met betrekking tot de ademhaling en gronden, de spanning te laten afnemen, weer te komen tot ontspanning. Het Griefelen mondt uit in een laatste activiteit, namelijk het liggen met een knuffel onder een dekentje luisterend naar rustige muziek met een herhalend patroon. Dit laatste is enigszins te vergelijken met wat mindfulness genoemd wordt.
In de Basiscursus Griefelen kan een volwassene kennis maken met alle onderdelen van het Griefelprogramma, ervaren wat het betekent om het Griefelprogramma te 'volgen', ervaren wat het betekent om het Griefelprogramma aan te bieden, kennis maken met de theorie achter het Griefelprogramma en afhankelijk van de eigen (vak)achtergrond, aan het Griefelprogramma gekoppelde therapeutische elementen leren inzetten gedurende de uitvoering van het programma en daarbuiten. Meestal vinden de cursussen plaats in Bilthoven.
Verdieping HBO 1 dag = 160 euro: cursist brengen eigen videomateriaal en/of casuïstiek in. Aan de hand van dit materiaal + vraag vindt een inhoudelijke verdieping plaats m.b.t. de methodiek van het Griefelen, het nader uitwerken van de fundamenten onder het programma + toepassing daarvan in de praktijk. Ook wordt de Griefelwijzer overgedragen. Vanwege de inhoud is deze dag vaker te volgen. Minimaal 4 deelnemers.
Verdieping WO 2 dagen = 545 euro (basis + verdieping = 26 accreditatiepunten NIP/NVO): in deze verdieping komt de indicatiesteling aan de orde, rapportage mbt het Griefelen (eventueel in relatie tot een breder behandelprogramma) en psycho-educatie. Hoe kunnen ouders worden betrokken in het programma? Daarnaast worden de fundamenten van het programma nader uitgewerkt; besproken op welke manieren het Griefelprogramma kan worden aangepast aan verschillende doelgroepen en hoe het Griefelprogramma kan worden ingebed in een breder behandelaanbod. Daarnaast wordt de Griefelwijzer overgedragen.
Incompany Basiscursus Griefelen: In overleg af te spreken binnen een instelling, school e.d..
Certificaten worden afgegeven bij 95 % aanwezigheid.
Er hebben een aantal onderzoeken plaats gevonden vanuit de Paramedische afdeling Hogeschool Eindhoven binnen het regulier Basisonderwijs (groep 2) naar de effecten van het Griefelen. Vanuit de Universiteit Amsterdam heeft een eerste onderzoek plaats gevonden, waarvan de resultaten veelbelovend zijn.
Binnen alle pilots valt het plezier van de kinderen tijdens het Griefelen op. Dit blijkt eenzelfde ervaring op alle scholen te zijn. Plezier staat centraal voor het leren van de kinderen. Het is een sterke emotie waarvan we weten dat dit het leren vergemakkelijkt. Met alle gewaarwordingen tijdens het Griefelen, met alle verschillende onderdelen van het Griefelen krijgen de kinderen de kans om vanuit plezier, vaardigheden op dit gebied verder te ontwikkelen.
Het Griefelprogramma is concreet wat aansluit bij de leeftijd van de jonge kinderen.
Het programma werkt met:
Cluster 4 onderwijs groep 1-2 ‘het past goed bij onze doelgroep, omdat er een beroep wordt gedaan op het ervaren. Weg uit het hoofd.’
Fleur kan veel beter tegen prikkels! Geur, kleur, geluid (vooral dit laatste) verdraagt zij nu bijzonder goed/levert geen stress op.
Hij is meer in het hier-en-nu, beter geaard, soms uit zichzelf aan het ademen gaan om rustig te worden.
hulpverlenen is nog nooit zo makkelijk en vanzelfsprekend geweest
Karel ging na een uitbarsting hoorbaar zuchten en daarna was de lucht zo goed als geheel geklaard. ‘Uitbarstingen’ duren veel minder lang
Leerkracht ‘Regelmatig verwijs ik bij problemen terug naar de dieren en ga samen met de kinderen kijken hoe de dieren het probleem oplossen’
Leraar vertelt dat de eerste bijeenkomst haar overviel. Ze heeft zelf in de 2e bijeenkomst ervaren dat ze het alles kon laten gebeuren en toelaten. Alles heeft een doel en wordt ergens naar toe geleidt
Een moeder vertelt ze door samen met haar kind het programma te doen, nu veel beter haar eigen gedrag is gaan snappen, hoe het werkt en wat ze kan doen, waarom ze mensen zo van zich weg houdt
het plezier tijdens het Griefelen is zo opvallend
Roel heeft communicatiemogelijkheden gevonden door in ‘krinkels & kronkels’ te praten; ouders kunnen hierop in gaan, waardoor ontploffingen worden vòòrkomen; ook ouders vragen of er sprake is van ‘krinkels & kronkels’ waardoor Roel zich meer begrepen voelt.
een programma dat uit het hoofd gaat
Vader: ‘M.b.t. de stress, vertrouwen en fysieke ontspanning heeft ons kind grote stappen gemaakt en dat is echt bijzonder te noemen. Wij zijn daar bijzonder blij mee en trots op ons kind’
Doorgaans bij de vliegreis als een drama wat zich voort zette op de bestemming. Nu niets van dit al. Rustig in het vliegtuig, rustig bij transfer, etc.
Rembrandtkade 29
3583 TN Utrecht
T 030 63 60 634
M 06 21 54 20 54
E info@griefelen.nl