Slider_griefelen_prents1_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents2_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents3_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents4_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents5_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents6_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents7_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents8_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents9_vervolg_pagina.jpg

Ouders

Ouders_foto.jpg
Ouders_verwerkingsplaat.jpg
Het is niet altijd vanzelfsprekend dat een kind zich kan ontspannen. Wat zou het fijn en zinvol zijn als je als ouders/verzorgers handvatten hebt en/of ontwikkeld om samen met je kind, van spanning naar ontspanning te komen ! Dat is wat Griefelen wil bieden aan een ouder en kind. Neem gerust contact op met Eveline Beerkens of Dinco Verhelst (zie 'contact'), als u meer informatie wilt.

Professionals opgeleid in het Griefelen en benaderbaar binnen Nederland en België, kunt u vinden onder  'griefelen' en dan 'griefelaars'.  

Ouders en kinderen die samen kunnen griefelen hebben wat ‘extra’s’. Ze ontwikkelen samen:

  • wat hun zintuigen kunnen betekenen: het zien, horen, proeven, ruiken en voelen (tast)
  • wat er gebeurt in je lichaam bij de verschillende ervaringen: is het fijn of juist niet ?
  • waar het gebeurt in je lichaam: zit het zware gevoel onder je hart of in je keel ?
  • hoe spanning oploopt: waaraan merk je dit ? waar voel je dit in je lichaam ? doen andere delen van je lichaam ook mee ?
  • hoe je op een natuurlijke manier (samen!) weer tot ontspanning kunt komen: het gebruik van stevig staan en geconcentreerd ademen
  • welke woorden je kunt gebruiken om elkaar te betrekken bij wat je beleeft en je overkomt: eerst zijn die 'dingen' in je lichaam 'krinkels en kronkels', later maken kinderen zelf taal door ze zeggen dat het 'fladderig voelt' in hun buik of dat tintelt in hun hand als ze boos zijn (als voorbode om iemand een klap te geven).

Cursussen

Ouder-Kind bijeenkomsten

Ouder-Kind bijeenkomsten vinden plaats in de regio van de deelnemers. Het gaat om 10 bijeenkomsten van 1 uur. Het tijdstip en de locatie is in overleg.

295,–

Individuele therapie

Voor individuele therapie kunt u zich aanmelden op de website van Eveline Beerkens.

http://www.psychologischadviesbureau-evelinebeerkens.nl/nl/het-griefelprogramma/27/

Ervaring van Sietse

Sietse (4 jaar) en zijn moeder griefelen al een paar weken samen, lees mee met hun ervaring:

De moeder van Sietse staat te koken. Sietse vraagt zijn moeder of hij een snoepje mag. Moeder antwoordt nee, want ze gaan zo aan tafel. Sietse’s gezicht betrekt meteen en moeder ziet een donderwolk boven het hoofd van haar zoon ontstaan. Zonder met koken te stoppen, zegt ze: ‘dat is vervelend, hè ?

Ik kan de kronkels bij jou zien opkomen!

Waar zitten ze in je lichaam ?’. Sietse trommelt op zijn buik en daarna op zijn hoofd. Moeder geeft aan dat ze het begrijpt. Ze draait zich naar Sietse waarbij ze haar benen iets uit elkaar zet en stevig gaat staan. Ze ademt diep in door haar neus en ademt uit door haar mond. Langzaam. Sietse ziet het en doet met haar mee. De donderwolk boven zijn hoofd lost langzaam op. Sietse draait zich om en wil wegrennen, maar vraagt eerst nog even in het voorbijgaan: ‘wat eten we ?’ en ‘mag ik daarna dan een ijsje ?’…

Hoe werkt Griefelen?

Tijdens het griefelen kan en mag spanning oplopen, net als in het echte leven. Via de zintuigen gaan ouder en kind ontdekken wat ze allemaal kunnen ervaren in hun lichaam. Aan de hand hiervan neemt spanning toe of af. Het griefelen leert kinderen dat je door gronden (stevig staan) en ademen spanning kunt laten afnemen. Tijdens de griefelbijeenkomsten lijkt dat op een golf die omhoog komt en weer afneemt. Spanning komt en gaat. Een kind ervaart dat het hier, samen met de ouder, invloed op kan uitoefenen. Zodra ouder en kind dit onder de knie hebben, ontstaat de mogelijkheid om dit in allerlei situaties toe te passen. En zo ontstaat een heel natuurlijke manier van jezelf reguleren. 

Een kind mag leren G.A.L.M.E.N.

G =  gewaarwordingen (wat gebeurt er in mijn lichaam)
A =  ademen
L =   loslaten van (spier)spanning
M = maken van taal hiervoor
E =   extra aandacht en focus is het resultaat
N =  op een natuurlijke manier

Cluster 4

Cluster 4

Cluster 4 onderwijs groep 1-2 ‘het past goed bij onze doelgroep, omdat er een beroep wordt gedaan op het ervaren. Weg uit het hoofd.’

Fleur

Fleur

Fleur kan veel beter tegen prikkels! Geur, kleur, geluid (vooral dit laatste) verdraagt zij nu bijzonder goed/levert geen stress op.

Hier en nu

Hier en nu

Hij is meer in het hier-en-nu, beter geaard, soms uit zichzelf aan het ademen gaan om rustig te worden.

Hulpverlenen

Hulpverlenen

hulpverlenen is nog nooit zo makkelijk en vanzelfsprekend geweest

Juffrouw Helma

Juffrouw Helma

Jufrouw Helma vertelt “de kinderen staan meer-in-de-wereld en er is een nieuwe, duidelijke en gedeelde taal ontstaan om over ervaringen en gebeurtenissen te praten”.

Karel

Karel

Karel ging na een uitbarsting hoorbaar zuchten en daarna was de lucht zo goed als geheel geklaard. ‘Uitbarstingen’ duren veel minder lang

Leerkracht

Leerkracht

Leerkracht ‘Regelmatig verwijs ik bij problemen terug naar de dieren en ga samen met de kinderen kijken hoe de dieren het probleem oplossen’

Leraar

Leraar

Leraar vertelt dat de eerste bijeenkomst haar overviel. Ze heeft zelf in de 2e bijeenkomst ervaren dat ze het alles kon laten gebeuren en toelaten. Alles heeft een doel en wordt ergens naar toe geleidt

Moeder

Moeder

Een moeder vertelt ze door samen met haar kind het programma te doen, nu veel beter haar eigen gedrag is gaan snappen, hoe het werkt en wat ze kan doen, waarom ze mensen zo van zich weg houdt

Plezier

Plezier

het plezier tijdens het Griefelen is zo opvallend

Roel

Roel

Roel heeft communicatiemogelijkheden gevonden door in ‘krinkels & kronkels’ te praten; ouders kunnen hierop in gaan, waardoor ontploffingen worden vòòrkomen; ook ouders vragen of er sprake is van ‘krinkels & kronkels’ waardoor Roel zich meer begrepen voelt.

Uit het hoofd

Uit het hoofd

een programma dat uit het hoofd gaat

Vader

Vader

Vader: ‘M.b.t. de stress, vertrouwen en fysieke ontspanning heeft ons kind grote stappen gemaakt en dat is echt bijzonder te noemen. Wij zijn daar bijzonder blij mee en trots op ons kind’

Vliegreis

Vliegreis

Doorgaans bij de vliegreis als een drama wat zich voort zette op de bestemming. Nu niets van dit al. Rustig in het vliegtuig, rustig bij transfer, etc.

Griefelen

Rembrandtkade 29
3583 TN Utrecht

T 030 63 60 634
M 06 21 54 20 54
E info@griefelen.nl