Slider_griefelen_prents1_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents2_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents3_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents4_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents5_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents6_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents7_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents8_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents9_vervolg_pagina.jpg

Hulpverlening

hulpverlening_foto.jpg
hulpverlening_verwerkingsplaat.jpg
hulpverlening_verwerkingsplaat_2.jpg
Hulpverlening met behulp van Griefelen kan ingezet worden:

  • de dagbehandeling voor jonge kinderen (MKD)
  • bij ouder-kind behandeling/begeleiding en
  • bij individuele kindtrajecten.  

Met al deze vormen is ervaring opgedaan door de ontwikkelaars.

Voor specifieke doelgroepen zijn  aanpassingen van het Griefelprogramma ontwikkeld, te weten:

  • kinderen met trauma gerelateerde klachten
  • kinderen met hechtingsproblemen waaronder adoptiekinderen
  • kinderen met ontwikkelingsstoornissen (ASS, ADHD, etc.)
  • kinderen met (compliceerde) rouw- en verlieservaringen
  • kinderen met een chronische (medische) conditie

DIt alles uiteraard in nauwe samenwerking met de ouders/verzorgers.

Het Griefelprogramma is goed in te passen als module in een behandelingskaders als het ARC (Attachement, Self-regulation, Competency) of in het Nederlands van Hechting, Zelfregulatie en Competenties. 

Accreditatie

* SKJ                                                        16 punten (basiscursus: 2 dagen)
* NIP psychologen kinder & jeugd          26 punten (basiscursus en verdieping:  4 dagen)
* NVO pedagogen generalist                   26 punten (basiscursus en verdieping:  4 dagen)

* Register Vaktherapie                             15 punten (basiscursus: 2 dagen)

 

Op dit moment loopt er een onderzoek vanuit de Universiteit van Amsterdam (afdeling Forensisch Orthopedagogiek) binnen een Jeugdhulpverleningsinstelling + Speciaal Onderwijs, naar de effecten van het Griefelprogramma.

 

Cursussen

Basiscursus

In de basiscursus maakt u kennis met Griefelen en de onderdelen van het Griefelprogramma. Iedereen kan zich inschrijven voor de basiscursus van 2 dagen. Kies cursusdata en volg de bestelprocedure.

Data: 
545,–

Griefelen in de hulpverlening

Deze 4-daagse cursus bestaat uit de basis- en verdiepingscursus en is bedoeld voor pedagogen en psychologen die in de klinische praktijk werkzaam zijn met kinderen van 2,5 -7 jaar. Kies de basiscursus data:

Data: Geen cursusdatums beschikbaar.
1.051,–

Verdiepingscursus

Na een afgeronde basiscursus kunnen pedagogische medewerkers en hulpverleners een 2-daagse verdiepingscursus volgen. Gebruik de login van de basiscursus tijdens de bestelprocedure.

Data: 
545,–

Licentie

Leerkrachten, pedagogisch medewerkers en hulpverleners kunnen na het volgen van de basiscursus een licentie aanvragen. De licentie geeft toegang tot veel extra's rondom het Griefelprogramma.

200,–

Intervisie

Intervisie voor Griefelen in groepsverband is beschikbaar voor pedagogische medewerkers en hulpverleners na het volgen van de basiscursus. Gebruik de login van de basiscursus tijdens de bestelprocedure.

120,–

Supervisie

Individuele supervisie voor Griefelen is beschikbaar voor pedagogische medewerkers en hulpverleners na het volgen van de basiscursus. Gebruik de login van de basiscursus tijdens de bestelprocedure.

120,–

Workshop hulpverlening

Workshop van 3 uur op aanvraag (min. 6 deelnemers, min. € 300,-). Kennis maken met het Griefelen door de verschillende onderdelen zelf te ervaren. Tijdstip en locatie in overleg.

Kosten € 50,00 p.p.

Data: Geen cursusdatums beschikbaar.
50,–

Wat is Griefelen?

Griefelen kan, en onderdelen van het Griefelprogramma kunnen bijdragen aan het proces om het welbevinden van een kind te vergroten. Griefelen is bedoeld om het kind te helpen zijn gewaarwordingen toe te laten, te doorvoelen en uiteindelijk te transformeren. Het is de bedoeling dat het kind weer weerbaar wordt en veerkracht ontwikkeld. Met het griefelen wordt het kind geholpen om door de gewaarwordingen en gevoelens heen te gaan en daardoor weer in balans te komen. 

De kinderen gaan samen met Stokkie op reis in het dierenbos. Daar gebeurt van alles wat frustraties oplevert. Dat kan ervaren worden in het lichaam in de vorm van signalen, gewaarwordingen (rood hoofd, sneller kloppend hart, bubbels-klem-warmte  in de buik, strakke benen of kriebels in de hand). Dit gaan we waar mogelijk samen gewaarworden en ervaren. Om vervolgens aan deze processen in het hier en nu, taal te koppelen. Oftewel betekenis geven aan wat ervaren kan worden.

De kinderen mogen/kunnen naspelen en oefenen wat de dieren ook gewaar worden. Het geeft oefeningen die uitdagen frustraties te leren verdragen. Stress wordt ingezet, om met hulp van de Griefelaars te oefenen om energie toe te laten en te (leren) reguleren met behulp van verschillende technieken (goed in het lichaam komen – stevig met het lichaam gegrond en gecentreerd zijn – rustige ademhaling).

Het programma is kortdurend, laagdrempelig, speels en interactief. Er is een direct effect op de relatie volwassene-kind. De geleerde vaardigheden kunnen overal, altijd en door iedereen worden ingezet. De vereiste investering betaalt zich dubbel en dwars terug, zo leert de ervaring.

In de Basiscursus Griefelen kan een volwassene kennis maken met alle onderdelen van het Griefelprogramma, ervaren wat het betekent om het Griefelprogramma te 'volgen', ervaren wat het betekent om het Griefelprogramma aan te bieden en kennis maken met de theorie achter het Griefelprogramma. Afhankelijk van de eigen (vak)achtergrond kan men de aan het Griefelprogramma gekoppelde therapeutische elementen leren inzetten gedurende de uitvoering van het programma en daarbuiten.

Cluster 4

Cluster 4

Cluster 4 onderwijs groep 1-2 ‘het past goed bij onze doelgroep, omdat er een beroep wordt gedaan op het ervaren. Weg uit het hoofd.’

Fleur

Fleur

Fleur kan veel beter tegen prikkels! Geur, kleur, geluid (vooral dit laatste) verdraagt zij nu bijzonder goed/levert geen stress op.

Hier en nu

Hier en nu

Hij is meer in het hier-en-nu, beter geaard, soms uit zichzelf aan het ademen gaan om rustig te worden.

Hulpverlenen

Hulpverlenen

hulpverlenen is nog nooit zo makkelijk en vanzelfsprekend geweest

Juffrouw Helma

Juffrouw Helma

Jufrouw Helma vertelt “de kinderen staan meer-in-de-wereld en er is een nieuwe, duidelijke en gedeelde taal ontstaan om over ervaringen en gebeurtenissen te praten”.

Karel

Karel

Karel ging na een uitbarsting hoorbaar zuchten en daarna was de lucht zo goed als geheel geklaard. ‘Uitbarstingen’ duren veel minder lang

Leerkracht

Leerkracht

Leerkracht ‘Regelmatig verwijs ik bij problemen terug naar de dieren en ga samen met de kinderen kijken hoe de dieren het probleem oplossen’

Leraar

Leraar

Leraar vertelt dat de eerste bijeenkomst haar overviel. Ze heeft zelf in de 2e bijeenkomst ervaren dat ze het alles kon laten gebeuren en toelaten. Alles heeft een doel en wordt ergens naar toe geleidt

Moeder

Moeder

Een moeder vertelt ze door samen met haar kind het programma te doen, nu veel beter haar eigen gedrag is gaan snappen, hoe het werkt en wat ze kan doen, waarom ze mensen zo van zich weg houdt

Plezier

Plezier

het plezier tijdens het Griefelen is zo opvallend

Roel

Roel

Roel heeft communicatiemogelijkheden gevonden door in ‘krinkels & kronkels’ te praten; ouders kunnen hierop in gaan, waardoor ontploffingen worden vòòrkomen; ook ouders vragen of er sprake is van ‘krinkels & kronkels’ waardoor Roel zich meer begrepen voelt.

Uit het hoofd

Uit het hoofd

een programma dat uit het hoofd gaat

Vader

Vader

Vader: ‘M.b.t. de stress, vertrouwen en fysieke ontspanning heeft ons kind grote stappen gemaakt en dat is echt bijzonder te noemen. Wij zijn daar bijzonder blij mee en trots op ons kind’

Vliegreis

Vliegreis

Doorgaans bij de vliegreis als een drama wat zich voort zette op de bestemming. Nu niets van dit al. Rustig in het vliegtuig, rustig bij transfer, etc.

Griefelen

Rembrandtkade 29
3583 TN Utrecht

T 030 63 60 634
M 06 21 54 20 54
E info@griefelen.nl