Slider_griefelen_prents1_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents2_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents3_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents4_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents5_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents6_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents7_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents8_vervolg_pagina.jpg
Slider_griefelen_prents9_vervolg_pagina.jpg

Mijn verhaal

Ik ben Nick van 5. Thuis moet ik rustig doen als mijn zusje slaapt. De juf zegt dat mijn werk af moet zijn voor ik mag spelen. Ik moet om zeven uur slapen, maar dat wil ik niet. Dan kan ik best boos worden. 

Mama en ik gaan nu griefelen.
- Eerst gaan we met een liedje Stokkie het Stokstaartje wakker zingen.
- Dan vertellen ze een spannend verhaal over Stokkie en Krokodil, Vogel en Schildpad.
- Giraf doet ook mee en dat is fijn, want hij weet wat je moet doen als het soms lastig wordt.
- Na het verhaal mag ik spelletjes doen. Dan speel ik Krokodil, Vogel of Schildpad.
- Ik krijg dan krinkels en kronkels op allerlei plekken in mijn lichaam.
- Giraf helpt me dan en zegt dat ik stevig op mijn 'poten' moet gaan staan.
- Samen met mama ga ik dan ook héél diep ademen.
- De krinkels en kronkels gaan dan langzaam weg !
- Voor we weer naar huis gaan, mogen we nog liggen op een matje met een knuffel.
   Er is dan zachte muziek. Samen met mama word ik zo helemaal rustig. 

Thuis doen we het ook. Als ik rustig moet doen omdat mijn zusje slaapt. En dan ga ik diep ademen en dan word ik weer rustig. Mama gaat het ook aan juf vertellen. We doen het ook voor het slapen gaan. Dat is fijn. Ik slaap sneller en ik vind naar bed gaan niet meer zo erg !

Kom je ook mee griefelen ?

Cluster 4

Cluster 4

Cluster 4 onderwijs groep 1-2 ‘het past goed bij onze doelgroep, omdat er een beroep wordt gedaan op het ervaren. Weg uit het hoofd.’

Fleur

Fleur

Fleur kan veel beter tegen prikkels! Geur, kleur, geluid (vooral dit laatste) verdraagt zij nu bijzonder goed/levert geen stress op.

Hier en nu

Hier en nu

Hij is meer in het hier-en-nu, beter geaard, soms uit zichzelf aan het ademen gaan om rustig te worden.

Hulpverlenen

Hulpverlenen

hulpverlenen is nog nooit zo makkelijk en vanzelfsprekend geweest

Juffrouw Helma

Juffrouw Helma

Jufrouw Helma vertelt “de kinderen staan meer-in-de-wereld en er is een nieuwe, duidelijke en gedeelde taal ontstaan om over ervaringen en gebeurtenissen te praten”.

Karel

Karel

Karel ging na een uitbarsting hoorbaar zuchten en daarna was de lucht zo goed als geheel geklaard. ‘Uitbarstingen’ duren veel minder lang

Leerkracht

Leerkracht

Leerkracht ‘Regelmatig verwijs ik bij problemen terug naar de dieren en ga samen met de kinderen kijken hoe de dieren het probleem oplossen’

Leraar

Leraar

Leraar vertelt dat de eerste bijeenkomst haar overviel. Ze heeft zelf in de 2e bijeenkomst ervaren dat ze het alles kon laten gebeuren en toelaten. Alles heeft een doel en wordt ergens naar toe geleidt

Moeder

Moeder

Een moeder vertelt ze door samen met haar kind het programma te doen, nu veel beter haar eigen gedrag is gaan snappen, hoe het werkt en wat ze kan doen, waarom ze mensen zo van zich weg houdt

Plezier

Plezier

het plezier tijdens het Griefelen is zo opvallend

Roel

Roel

Roel heeft communicatiemogelijkheden gevonden door in ‘krinkels & kronkels’ te praten; ouders kunnen hierop in gaan, waardoor ontploffingen worden vòòrkomen; ook ouders vragen of er sprake is van ‘krinkels & kronkels’ waardoor Roel zich meer begrepen voelt.

Uit het hoofd

Uit het hoofd

een programma dat uit het hoofd gaat

Vader

Vader

Vader: ‘M.b.t. de stress, vertrouwen en fysieke ontspanning heeft ons kind grote stappen gemaakt en dat is echt bijzonder te noemen. Wij zijn daar bijzonder blij mee en trots op ons kind’

Vliegreis

Vliegreis

Doorgaans bij de vliegreis als een drama wat zich voort zette op de bestemming. Nu niets van dit al. Rustig in het vliegtuig, rustig bij transfer, etc.

Griefelen

Rembrandtkade 29
3583 TN Utrecht

T 030 63 60 634
M 06 21 54 20 54
E info@griefelen.nl